NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
14 - (1448) وحدثنا
هارون بن سعيد
الأيلي وأحمد
بن عيسى. قالا:
حدثنا ابن
وهب. أخبرني
مخرمة بن بكير
عن أبيه. قال:
سمعت
عبدالله بن
مسلم يقول:
سمعت محمد بن
مسلم يقول:
سمعت حميد بن
عبدالرحمن
يقول: سمعت أم
سلمة زوج
النبي صلى الله
عليه وسلم
تقول: قيل
لرسول الله
صلى الله عليه
وسلم: أين أنت
؟ يا رسول
الله ! عن ابنة
حمزة ؟ أو قيل:
ألا تخطب بنت
حمزة بن
عبدالمطلب ؟ قال
"إن حمزة أخي
من الرضاعة".
{14}
Bize Hâruıı b. Saîd
El-Eylî ile Ahmed b. îsâ rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İbni Vehb rivayet
etti, (Dediki): Bize Mahramatü'bnu Bükeyr, babasından naklen haber verdi.
(Demişki): Ben Abdullah b. Müslim'i şunu söylerken işittim: Ben Muhammed b.
Müslim'i şöyle derken işittim: Ben Humeyd b. Abdirrahman'ı şöyle derken
işittim: Ben Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in zevcesi Ümmü Seleme'yi şunu
söylerken işittim Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
— Hamza'nın kızını
bırakıp da nereye gidiyorsun yâ Resulâllah?
— Hamzatü'bnu
Abdilmuttalib'in kızını istemez misini? dediler. Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem):
«Hamza benîm süt
kardeşimdir.» buyurdular.
İzah:
Resulullah (Sallallahu
Aleyh: ve Sellem)'in :
«Sizde bir şey varmı
ya?» diye sorması: «Sizde bana yaraşacak kadın var mı?» manasınadır.
İbni Abbâs (Radiyallahu
anh) rivayetini Buhârî «Şehâdât» ve «Nikâh» bahislerinde; Nesâî ile İbni Mâce
«Nikâh»da muhtelif râvilerden tahrîc etmişlerdir.
Hamzatü'bnu Abdilmuttalib,
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimizin amcası ve süt kardeşidir.
İkisini de Ebu Leheb'in âzâdlı cariyesi Süveybe emzirmiştir. Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den iki yaş büyük idi. Hicretin üçüncü yılında
Uhud gazasında şehîd edilmiştir.
İmam Müslim'in: «Bişr
b. Ömer rivayetinde: Câbir b. Zeyd'den dinledim; ibaresi vardır.» şeklindeki
beyânı, râvilerden Katâde müdellis olduğu içindir. Katâde bundan önceki
rivayette: «Câbir b. Zeyd'den» diyerek «an'ane» yapmıştı. Halbuki müdellisin
hadîsi dinlediği sabit olmadıkça an anesi makbul değildir. İşte Müslim,
Katâde'nin hadîsi bizzat Câbir'den dinlediğini göstermek sureti ile senedinin
sahîh ve sabit olduğuna işaret etmiştir.
Babımız rivayetleri süt
kardeş kızı ile evlenmenin haram olduğuna delildirler.